Ostatnia aktualizacja 4 października, 2021 o 03:44 pm.
Zgodnie z europejskim prawem, jeśli przedsiębiorca zawiera umowę z konsumentem i ukierunkowuje swoją działalność do państwa zamieszkania konsumenta lub prowadzi w tym kraju działalność gospodarczą lub zawodową, umowa podlega przepisom kraju konsumenta.
Ukierunkowanie działalności to nie tylko stworzenie zagranicznej wersji strony internetowej, ale również zastosowanie właściwej dla danego kraju waluty transakcji, podanie zagranicznego numeru telefonu czy wzmianka o lokalnych klientach.
Sprzedawcy w całej UE są odpowiedzialni za niezgodność towaru z umową w ciągu 2 lat od dnia dostarczenia produktu. Jeśli konsument złoży reklamację, przedsiębiorca ma obowiązek – w określonym przez przepisy danego kraju terminu – ustosunkować się do niej. Jeśli tego nie zrobi, roszczenia konsumenta traktuje się jako uzasadnione.
Jako towar niezgodny z umową rozumie się produkt wadliwy, niezgodny z opisem, niezgodny z informacjami umieszczonymi na etykiecie lub w reklamie czy też taki, który nie nadaje się do użytkowania zgodnie z przeznaczeniem.
Jeśli towar okaże się niezgodny z umową, jako sprzedawca masz obowiązek bezpłatnej naprawy, wymiany, udzielenia zniżki lub zwrotu pieniędzy. Jeśli to możliwe, powinieneś w pierwszej kolejności naprawić towar lub wymienić go na nowy. Jeśli nie będzie to możliwe, kolejnym krokiem powinno być udzielenie zniżki lub zwrot pieniędzy. Jeśli więc kupujący, który zareklamował produkt, już na starcie żąda d Ciebie zwrotu pieniędzy, nie musisz uwzględniać jego roszczeń.
Zobacz także: Jak sprzedawać za granicę: aspekty prawne i podatkowe własnego sklepu internetowego
Ważne: przepisy niektórych krajów (należy do nich m.in. Polska) mogą stawiać przed konsumentami dodatkowe wymagania, np. konieczność zgłoszenia wady towaru w określonym czasie od momentu jej wykrycia.
Jeśli konsument kupuje produkty na odległość, poza siedzibą przedsiębiorcy (tak właśnie się dzieje przy sprzedaży internetowej), może odstąpić od umowy w ciągu 14 dni od momentu jej zawarcia. Bez konieczności podawania powodów swojej decyzji. Takie prawo obowiązuje na terenie UE, w Norwegii i Islandii. Jeśli odbiorca odstąpi od umowy, powinien nadać przesyłkę zwrotną w ciągu 14 dni od poinformowania o odstąpieniu. Nie musi pakować towaru w oryginalne opakowanie.
Jako sprzedawca masz obowiązek zwrotu kosztu towaru i doręczenia.
Przepisy dotyczące odstąpienia od umowy w terminie 14 dni od jej zawarcia i prawo do rękojmi zostały wdrożone do brytyjskiego porządku prawnego.
Jak bardzo przydatny był ten artykuł?
Kliknij gwiazdkę, aby ocenić.
Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0
Na razie brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten artykuł.
Chętnie odpowiem na pytania. Mój mail to: [email protected]
AT UK Consulting Limited company registered in England no. 10758769, 124-128 City Road London, EC1V 2NX
Copyright 2024 by AT UK Consulting Limited. All Right Reserved.