Pandemia COVID-19 przyspieszyła rozwój rynku e-commerce. Jak wskazują dane udostępnione przez firmę PricewaterhouseCoopers, już w 2020 r. kanał online osiągnął 14% udziału w wartości sprzedaży detalicznej w Polsce. Eksperci PwC przewidują także, że w 2026 r. wartość brutto polskiego rynku handlu e-commerce będzie na poziomie 162 mld zł. Oznacza to średnioroczny wzrost o 12%! Co ważne, aż 85% Polaków biorących udział w badaniu PwC wskazała, że po zakończeniu pandemii nie zamierza zmniejszyć częstotliwości e-zakupów. Wniosek może być więc tylko jeden – rynek zakupów online będzie rósł w siłę. Jeśli kiedykolwiek rozważałeś rozpoczęcie własnego biznesu e-commerce, to najlepszy moment, aby wreszcie to zrobić.
Lokalnie czy… globalnie?
Rozwój internetu i nowoczesnych technologii cyfrowych oraz postępująca globalizacja powodują coraz bardziej odczuwalne zacieranie granic między państwami. Takie realia w połączeniu ze sprzyjającymi przepisami prawa regulującymi kwestie sprzedaży transgranicznej sprzyjają zakupom cross border.
Dlaczego warto sprzedawać na zagranicznych rynkach?
Najważniejszą zaletą towarzyszącą ekspansji na zagraniczne rynki jest możliwe znacznego poszerzenia potencjalnego rynku zbytu. Dzięki wdrożeniu przemyślanej strategii sprzedażowej, precyzyjnemu przygotowaniu gruntu prawno-podatkowego i dopracowaniu kwestii logistycznych możesz zwiększyć swoje zyski kilkanaście, kilkadziesiąt, a nawet kilkaset razy! Z raportu CROSS BORDER eCOMMERCE SZANSA CZY ZAGROŻENIE zrealizowanego wynika, że dwóch na trzech konsumentów kupuje towary za granicą z powodu niższej ceny towaru, nawet po dodaniu podatków i ceł.
Firma w Anglii – rejestracja spółki w Wielkiej Brytanii
Innymi powodami zakupów CBEC jest dostępność towarów, których nie można dostać w kraju pochodzenia, szerszy wybór czy wyższa jakość produktów. Co ciekawe, wnioski z raportu wskazują także, że jeśli konsumenci decydują się na CBEC, to prawdopodobnie dokonają zakupu w jednym z trzech krajów: Chinach (29%), Wielkiej Brytanii (19%) lub Niemczech (14%). W kolejnej części tego rozdziału sprawdzimy więc, jak zacząć sprzedaż online w Europie na przykładzie Niemiec i Wielkiej Brytanii.
Jak zacząć sprzedaż online w Europie – Niemcy
Rynek handlu elektronicznego kwitnie w Niemczech jak żaden inny sektor. Jego lwia część pozostaje w rękach największych platform handlowych. Chcesz sprzedawać swoje produkty niemieckim klientom? Nie może ich zabraknąć na platformach:
- amazon.de. Amazon jest prawdopodobnie największym rynkiem na świecie z 85 milionami klientów dziennie. Zapewnia doskonałą infrastrukturę dla sklepów internetowych i cieszy się ogromnym zaufaniem konsumentów. A to jeden z kluczowych czynników wyboru platformy e-commerce. Profesjonalne konto sprzedawcy na Amazon kosztuje 39 euro miesięcznie. W opcji Fulfillment by Amazon (FBA) opłaty będą nieco wyższe, ale dzięki niej Amazon zajmie się przechowywaniem, pakowaniem, wysyłką i ewentualnymi zwrotami produktów.
- ebay.de. Niemiecki Ebay obsługuje 20 milionów użytkowników miesięcznie i oferuje 85 milionów przedmiotów. Podobnie jak Amazon cieszy się wysokim zaufaniem klientów i zapewnia dostęp do kupujących z całego świata. Platforma oferuje cztery różne abonamenty, począwszy od 39,95 euro za podstawowy sklep, który pozwala na wystawienie do 400 przedmiotów po stałych cenach. Sklep Platinum Shop jest dostępny za 4.999,95 euro i jest odpowiedni dla profesjonalnych traderów z bardzo wysokim wolumenem obrotu;
- Real.de. Real.de wraz z trzema marketplacm-ami z Francji, Włoch i Rumunii utworzył “International Marketplace Network”. Specjalne interfejsy ułatwiają sprzedawcom detalicznym sprzedaż produktów także na innych rynkach, umożliwiając im poszerzenie działalności w Europie. Podstawowa opłata za dostęp do rynku wynosi 39,95 euro miesięcznie. Prowizja od sprzedaży – od 6,5 do 12,5%. Jeśli sprzedawcy chcą połączyć swój własny sklep internetowy ze sklepem dla sprzedawców real.de, muszą zapłacić kolejne 9,95 euro miesięcznie;
- Hood. Hood stawia na obsługę zorientowaną na klienta oraz przejrzystą i tanią strukturę opłat. Sprzedawcy komercyjni nie płacą opłaty za umieszczenie oferty, lecz jedynie prowizję od sprzedaży w wysokości od 3 do 8%. Miesięczna opłata podstawowa to koszt od 10,95 do 29,95 euro.
Jak zacząć sprzedaż online w Europie – Wielka Brytania
Udział handlu elektronicznego w całkowitej sprzedaży detalicznej osiągnął w kwietniu 2020 roku rekordowy poziom 30,7% w porównaniu z 19,3%. przed pandemią. Nie ulega wątpliwości, że wyspiarski rynek jest jednym z najbardziej dochodowych i perspektywicznych w całej Europie.
Chcesz rozpocząć sprzedaż w UK? Twoich produktów nie może zabraknąć na platformach:
- Amazon. Amazon jest liderem e-commerce nie tylko w Niemczech, ale także w Wielkiej Brytanii. Osiągając roczną sprzedaż na poziomie niemal 17,5 miliarda funtów, jest doskonałym miejscem do rozpoczęcia sprzedaży online. Zwłaszcza że aż 23% kupujących w Wielkiej Brytanii rozpoczyna poszukiwania produktów właśnie tam. Brytyjski Amazon oferuje użytkownikom możliwość korzystania z konta Basic lub Pro. W przypadku sprzedawców okazjonalnych (mniej niż 35 produktów miesięcznie), płacisz 0,75 funta za produkt. Jeśli planujesz sprzedawać więcej niż 35 produktów, będziesz musiał zapłacić abonament w wysokości 25 funtów miesięcznie, bez VAT. Usługi Fulfillment by Amazon są dodatkowo płatne;
- Ebay. Brytyjski eBay zapełnia niszę dla używanych przedmiotów i przedmiotów kolekcjonerskich. Pozwala także rozwijać własną markę i koncentruje się na rozszerzaniu działalności. Korzystając z rozmaitych programów sprzedaży międzynarodowej w serwisie eBay, możesz łatwiej niż kiedykolwiek dotrzeć ze swoimi produktami do międzynarodowych odbiorców;
- Etsy. Platforma Etsy to idealne miejsce dla rękodzielników oraz osób, tworzących szyte na miarę przedmioty. To właśnie taki asortyment dominuje bowiem na półkach Etsy. Koszt opublikowania oferty wynosi 0,16 funta. W ramach tej opłaty jest ona aktywna przez cztery miesiące lub do momentu, gdy przedmiot zostanie sprzedany. W momencie sprzedaży Etsy pobiera od sprzedawcy opłatę w wysokości 5% ceny.