Ostatnia aktualizacja 9 maja, 2023 o 11:01 am.
Etsy to międzynarodowa platforma sprzedaży. Lwią część dostępnych na niej produktów stanowi rękodzieło, produkty vintage, oryginalne przedmioty i towary potrzebne do działalności twórczej. Umożliwia sprzedaż własnych wyrobów osobom na całym świecie. Co musisz wiedzieć, zanim rozpoczniesz sprzedaż na Etsy?
W 2020 roku ponad 4,3 miliona sprzedawców sprzedawało towary za pośrednictwem Etsy. Rok wcześniej było ich „tylko” 2,7 miliona. Takie dane świadczą o ogromnym, niewykorzystanym jeszcze w pełni, potencjalne platformy. Jeśli kiedykolwiek rozważałeś sprzedaż na Etsy, to najlepszy moment, aby wreszcie to zrobić.
Co musisz wiedzieć, zanim zaczniesz?
Etsy to rynek dla rzemieślników, artystów i kolekcjonerów. Korzystając z platformy, mogą sprzedawać i kupować rękodzieło, przedmioty vintage (mające co najmniej 20 lat), a także ręcznie robione materiały rzemieślnicze (materiały do rękodzieła). Jeśli chcesz rozpocząć swoją przygodę z Etsy, musisz się zarejestrować. Zarówno rejestracja, jak i założenie sklepu na platformie są wolne od opłat.
Czy potrzebuję mieć firmę, aby sprzedawać na Etsy?
Etsy w regulaminie przewiduje, że sklep może założyć osoba nieposiadająca firmy, a więc każdy może założyć konto i zacząć sprzedaż. Jednak w praktyce regularna sprzedaż w większości krajów wymaga prowadzenia zarejestrowanej działalności, tak jest na przykład w Polsce. Konieczność rozliczenia podatku i zasady wykazywania przychodów z Etsy są po stronie sprzedawcy i to on musi ocenić zgodnie z przepisami swojego kraju czy musi mieć firmę czy nie, aby sprzedawać na platformie.
Dla przykładu w Polsce, jednorazowe wytworzenie rękodzieła i jego sprzedaż nie jest uznana za działalność i może być opodatkowana na zasadach ogólnych. W przypadku regularnego wytwarzania rękodzieła i sprzedaży, będzie to uznane za działalność i będzie wymagało rejestracji.
Z kolei w Wielkiej Brytanii o tym, czy taka sprzedaż będzie wymagała rejestracji działalności decyduje kwota przychodu – jeśli ze sprzedaży zarabiasz mniej niż 1000 funtów rocznie, rejestracja firmy nie jest konieczna. Wiele osób, szczególnie takich, które nie posiadają firmy, a chcą sprzedawać na Etsy, decyduje się na założenie spółki limited w Wielkiej Brytanii. Jest to opłacalna forma działalności, w której z czasem dana osoba może się zatrudnić sama.
Etsy – abonament, dodatkowe opłaty
W zależności od swoich potrzeb, możliwości i asortymentu, możesz sprzedawać w formule Standard lub Plus.
- Etsy Standard zapewnia dostęp do bezpłatnego zestawu narzędzi i funkcji
- Etsy Plus daje możliwość korzystania z rozszerzonego zestawu narzędzi, które pomogą rozwijać sklep i promować markę. Dzięki nim:
- będziesz personalizował swoje oferty, promował i wyróżniał produkty poprzez nowe szablony banerów i opcje polecanych ofert;
- będziesz informował kupujących, że Twoje produkty znów są dostępne;
- zyskasz dostęp do rabatów na opakowania i materiały promocyjne, np. etykiety, pudełka i wizytówki;
- zyskasz bony i oferty premiowe i bony na reklamę produktów w Etsy Ads;
- zaoszczędzisz na własnym adresie w domenie .com lub zupełnie za darmo (na rok) dostaniesz adres w domenie .store.
Koszt abonamentu Plus to 10 USD miesięcznie.
Zobacz także: Sprzedaż za granicę – jak zacząć sprzedaż online w Europie na przykładzie Niemiec i Wielkiej Brytanii?
Dodatkowe koszty sprzedaży na Etsy
- Opłata za aktywację oferty na Etsy wynosi 0,20 USD, obowiązkowa niezależnie od wyników sprzedaży. Oferta jest aktywna przez cztery miesiące lub do momentu wyprzedania produktu. Jeśli po 4 miesiącach wygaśnie, Etsy automatycznie ją wznowi. Taki ruch wygeneruje kolejną opłatę w wysokości 0,20 USD.
- W momencie sprzedaży Etsy nalicza niewielka prowizja i standardowa opłata za przelew płatności. Wynoszą one odpowiednio: 5% prowizji od sprzedaży (w tym kosztów wysyłki) i 4% + opłata za przelew płatności w wysokości 0,30 €.
- Jeśli klient kupi Twój produkt dzięki reklamie Etsy Offsite Ads (banery reklamowe pojawiają się w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarkach, na platformach internetowych oraz w mediach społecznościowych), będziesz musiał zapłacić także:
– 15% kwoty zamówienia, jeśli w ciągu ostatniego roku zarobiłeś mniej niż 10 000 USD’
– 12% kwoty zamówienia, jeśli w ciągu ostatniego roku zarobiłeś przynajmniej 10 000 USD.
Co ważne, wszyscy sprzedawcy są rejestrowani w Offsite Ads automatycznie. Biorąc pod uwagę wysokość zysków ze sklepu, korzystanie z reklam może być opcjonalne lub obligatoryjne.
Etsy Payments
Dzięki systemowi płatności Etsy Payments wszystkie wpłaty z transakcji sprzedaży w lokalnej walucie bezpiecznie dotrą na Twoje konto. Bez względu na to, czy kupujący zapłaci za przedmiot kartą kredytowe i debetowe, karty podarunkowe Etsy oraz płatności za pośrednictwem systemów PayPal, Google Wallet i Apple Pay.
Sprzedać na Etsy – praktyczne informacje dla sprzedających
Oto garść dodatkowych, przydatnych informacji, które pozwolą Ci lepiej zarządzać sklepem.
Kto sprzedaje na Etsy (statystyki – kraje)?
Największy odsetek sprzedawców na Etsy to Amerykanie. Wśród europejskich sprzedawców, pierwsze miejsce na podium zajmują Ci z Wielkiej Brytanii (30% spośród wszystkich krajów poza USA). Kolejne – Niemcy (7%) i Francuzi (6%).
Rada: jeśli planujesz sprzedawać na Etsy, rozważ założenie firmy w Wielkiej Brytanii. Biorąc pod uwagę dużą popularność platformy na brytyjskim rynku, sprzedawca z wysp przez wiele osób będzie postrzegany jako lokalny, a co za tym idzie – bardziej wiarygodny i godny zaufania.
Jakie kategorie produktów sprzedają się najlepiej?
Według szacunków prawie 90 proc. aktywnych na Etsy sprzedawców to osoby poruszające się w segmencie rękodzieła. W czerwcu 2020 roku najpopularniejszymi kategoriami były Dom i styl życia, Sztuka i kolekcje oraz Biżuteria. Roczna sprzedaż towarów brutto Etsy wyniosła 10,28 mld USD w 2020 r., w porównaniu z 314 mln USD w 2010 r.
Sprzedaż na Etsy – wskazówki i praktyczne rady
- Dodaj odpowiednie kategorie i atrybuty produktów. Określenie najbardziej specyficznej podkategorii Twojego produktu daje Twoim ofertom większe szanse na znalezienie się w wynikach wyszukiwania. Atrybuty odnoszą się do cech, które najlepiej kojarzą się z Twoim produktem, takich jak kolor, zastosowanie i okazja. Podobnie jak w przypadku kategorii, przypisanie bardziej specyficznych atrybutów daje większe szanse na pokazanie Twojego produktu właściwym nabywcom. Najbardziej podstawową strategią identyfikacji najlepszej kategorii i atrybutu dla Twojego produktu jest przeprowadzenie próbnych wyszukiwań. Zrób listę wszystkich możliwych kategorii i atrybutów, a następnie wpisz te słowa w pasku wyszukiwania. Sprawdź wyniki wyszukiwania i potwierdź, które ze słów kluczowych pojawiły się z produktami podobnymi do Twojego.
- Pamiętaj o tagach, Etsy opiera się w dużej mierze na tych tagach, aby dopasować produkt do preferencji kupujących. Biorąc pod uwagę specyfikę platformy, użycie tagów, w połączeniu z kategoriami i atrybutami, ma duży wpływ na wyniki wyszukiwania.
- Wykorzystaj potencjał mediów społecznościowych. Aby napędzić ruch w sklepie Etsy, używaj mediów społecznościowych, a w szczególności Pinteresta i Instagrama. Publikuj tam zdjęcia nowych projektów i nowych wzorów oraz informacje o wyprzedażach, współpracach, akcjach marketingowych etc.
- Mierz siły na zamiary. Jeśli tworzysz rękodzieło bądź gotowy na… duży popyt. Zanim rozpoczniesz sprzedaż, przygotuj zapasy wystarczające do wysyłki zakupów w rozsądnym czasie. Jeśli na realizację zamówienia potrzebujesz więcej czasu, koniecznie o tym poinformuj. Najlepiej „z góry”, w opisie oferty.
- Identyfikuj najlepsze źródła ruchu. Jeśli rozpocząłeś już sprzedaż na Etsy, regularnie monitoruj działanie sklepu. Dzięki temu obierzesz optymalną strategię i poprawisz sprzedaż. Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronie sklepu, w sekcji Statystyki sklepu (Shop Stats).