Amazon to niekwestionowany lider światowego rynku e-commerce. Co miesiąc witrynę amazon.com odwiedza ponad 197 mln użytkowników, a w 2020 za jego pośrednictwem sprzedano 12 milionów produktów Chcesz rozpocząć sprzedaż na Amazonie? Sprawdź, co musisz wiedzieć.
W ciągu 27 lat od momentu powstania Amazon urósł do rangi najlepszej platformy e-commerce na świecie. Jak pokazują statystyki, 55% wszystkich klientów rozpoczyna zakupy online właśnie tam. Liczba aktywnych kont użytkowników wynosi obecnie 310 milionów, a 90 milionów z nich należy do członków Amazon Prime, którzy na platformie wydają średnio 1300 dolarów rocznie. O ogromnym potencjale sprzedażowym platformy może świadczyć fakt, że 26 listopada 2012 r. klienci kupili ponad 26,5 miliona produktów we wszystkich kategoriach, co stanowi rekordową liczbę 306 przedmiotów na sekundę!
Dlaczego warto sprzedawać na Amazon?
Jeśli konsumenci znaleźli produkt w kilku sklepach internetowych, są o wiele bardziej skłonni kupić go na Amazonie niż u innych sprzedawców. To jednak nie wszystko. Nawet po znalezieniu produktu na stronie konkurencji, 90% kupujących kieruje się na stronę Amazon w poszukiwaniu tego samego towaru. Dlaczego? Amazon jest znany z konkurencyjnych cen, szybkiej wysyłki i niezawodnej obsługi klienta. Takie dane to jeden z najważniejszych argumentów przemawiających za rozpoczęciem sprzedaży na tej znanej i uwielbianej przez klientów platformie.
Co musisz wiedzieć, zanim zaczniesz?
Rejestrując się na Amazon, możesz sprzedawać, tworzyć i zarządzać ofertami produktów oraz kontrolować zapasy w całej Europie, a wszystko to z jednego konta. Dzięki niemu dotrzesz do klientów w całej Europie i będziesz mógł sprzedawać swoje produkty aż na 5 platformach:
- Amazon.co.uk
- Amazon.fr
- Amazon.de
- Amazon.it
- Amazon.es
Korzystając z usług tłumaczeniowych Amazon, z powodzeniem przetłumaczysz swoje oferty na inne języki.
Amazon – opłaty
Zanim rozpoczniesz sprzedaż na Amazonie, będziesz musiał wybrać plan — Indywidualny lub Profesjonalny.
Plan Indywidualny
Plan Indywidualny to rozwiązanie dla sprzedawców, którzy planują sprzedać nie więcej niż 35 przedmiotów miesięcznie, nie potrzebują zaawansowanych narzędzi i programów do sprzedaży.
Wybierając Plan Indywidualny, będziesz zwolniony ze stałej opłaty abonamentowej. Za każdą ofertę zapłacisz jednak 75p.
Plan Profesjonalny
Plan Profesjonalny okaże się najlepszym wyborem dla sprzedawców, którzy planują sprzedać więcej niż 35 przedmiotów, chcąc mieć dostęp do API raportów sprzedaży oraz sprzedawać przy pomocy programów takich jak Launchpad czy Handmade.
Wybierając Plan Profesjonalny, zapłacisz co miesiąc £25, ale nie zostaniesz obciążony dodatkowymi opłatami na wystawione produkty. Wybierając plan profesjonalny:
- będziesz mógł wystawiać oferty w dodatkowych kategoriach;
- będziesz zarządzał stanem magazynowym przy pomocy arkuszy kalkulacyjnych i raportów;
- będziesz mógł przeprowadzać promocje, w tym na darmową wysyłkę;
- oszczędzisz czas, tworząc oferty hurtowo;
- przyciągniesz kupujących, używając łatwych w obsłudze narzędzi reklamowych.
W obu planach Amazon pobiera dodatkową opłatę za każdy sprzedany przedmiot. W zależności od kategorii wynosi ona od 8% do 15% wartości.
Partner sprzedaży Amazon
Jeśli zarejestrujesz się jako partner sprzedaży Amazon (Amazon selling partner), zyskasz dostęp do konta Seller Central. Dzięki niemu w łatwy, intuicyjny sposób będziesz mógł:
- wygodnie zarządzać kontem sprzedaży;
- dodawać informacje o produktach;
- dokonywać aktualizacji zapasów;
- zarządzać płatnościami;
- pobierać niestandardowe raporty biznesowe i szablony;
- korzystać z narzędzi do monitorowania wydajności;
- śledzić dzienną sprzedaż wszystkich produktów, które sprzedajesz na Amazon.
Miesięczna opłata za konto partner sprzedaży Amazon wynosi £25 (bez VAT) + opłaty za sprzedaż.
Sprzedać na eBay – praktyczne informacje dla sprzedających
Oto garść dodatkowych, przydatnych informacji, które pozwolą Ci lepiej zarządzać sklepem.
Kto sprzedaje na eBay (statystyki – kraje)?
W 2019 roku użytkownicy Amazon.com stanowili 38% aktywnych sprzedawców Amazon marketplace na całym świecie. Kolejne miejsca na podium zajęli użytkownicy amazon.co.uk (9,6%) oraz amazon.de (8,3%).
Jakie kategorie produktów sprzedają się najlepiej?
Najlepiej sprzedające się kategorie produktów to:
- urządzenia i akcesoria,
- karty podarunkowe,
- produkty dla dzieci,
- elektronika i foto,
- biżuteria,
- aplikacje i gry,
- artykuły spożywcze,
- odzież.
Ciekawostka: w 2019 roku, podczas Amazon Prime Day 2019 najczęściej wyszukiwanym produktem w Wielkiej Brytanii było Nintendo Switch. Klienci umieszczali to hasło w wyszukiwarce 1,13 mln razy! Dużym powodzeniem cieszyły się także laptopy. Konsumenci wyszukiwali je ponad 905 tys. razy.
Sprzedaż na eBay – wskazówki i praktyczne rady
- Obsługa klienta jest ważnym wskaźnikiem, na podstawie którego Amazon określa Twój sukces jako sprzedawcy. Niezwykle ważne jest więc, abyś wiedział, kiedy kolejny klient kupił Twój produkt. Dzięki temu możesz wysłać zamówienie w ekspresowym tempie. Zadbaj o to, aby przynajmniej raz dziennie zaglądać do portalu Seller Central i/lub ustawić powiadomienia SMS o nowej transakcji.
- W przypadku Amazon cena jest jednym z kluczowych czynników wpływających na decyzję zakupową. Jeśli potrzebujesz pomocy w wycenie swoich produktów, skorzystaj z narzędzi w ramach platformy sprzedawcy. Amazon pozwala na tworzenie reguł cenowych czy z funkcji Match Low Price. Funkcja ta pozwala na porównanie ceny swojej oferty z innymi na rynku w oparciu o stan aukcji, sposób realizacji, ocenę opinii i czas obsługi.
- Rozważ skorzystanie z usługi Fulfillment by Amazon (FBA). W ramach FBA Amazon przechowuje zapasy produktów w swoich centrach oraz zajmuje się pakowaniem i wysyłką zamówień. Choć taka usługa jest dodatkowo płatna, pozwala zdjąć z ramion najbardziej czasochłonne i żmudne obowiązki. To jednak nie wszystko. Sprzedawcy korzystający z FBA są premiowani przez Amazon – ich oferty wyświetlają się wyżej w wynikach wyszukiwania. Mają także większe szanse na zdobycie Buy Box.