Split payment, czyli mechanizm podzielonej płatności, to kolejny sposób uszczelniania systemu podatkowego przez polski rząd. W połączeniu z systemem STIR ma ograniczyć skalę wyłudzeń podatku VAT. Czym jest split payment i jaki wpływ może mieć dla polskiego biznesu wyjaśniamy w tym artykule.
Co to jest split payment?
Split payment, zwany zamiennie mechanizmem podzielonej płatności, to kolejne rozwiązanie rządu na uszczelnienie systemu podatkowego, czyli walkę z wyłudzeniami VAT.
Split payment polega na możliwości zapłaty podatku VAT na specjalny rachunek bankowy – rachunek VAT. Od 1 kwietnia możliwość zapłaty podatku VAT jest dobrowolna. Kupujący może zdecydować, jak chce uregulować płatność za fakturę – czy całość (kwotę brutto) chce przekazać na konto rozliczeniowe sprzedawcy, czy płatność chce podzielić (zastosować split payment), czyli kwotę VAT wpłacić na specjalny rachunek VAT sprzedawcy, a kwotę netto na tradycyjny rachunek rozliczeniowy tego samego sprzedawcy.
Split payment – oddzielny rachunek
Projekt ustawy dotyczącej split payment nakazuje bankom i SKOK-om otwarcie rachunku VAT do każdego rachunku rozliczeniowego przedsiębiorstw do 30 czerwca 2018 roku. Rachunek VAT może być prowadzony tylko w walucie polskiej. Jego otwarcie i prowadzenie nie wymaga odrębnej umowy z bankiem oraz jest wolne od prowizji i opłat. Do rachunku VAT nie wydaje się instrumentu karty płatniczej.
Zobacz także: Tax Return w Wielkiej Brytanii: kogo obowiązuje self assessment i jakie są terminy?
Na rachunek VAT można wpłacać wyłącznie:
- kwoty podatku VAT,
- środki z innego rachunku VAT,
- różnicę w podatku VAT wynikającą z wystawienia faktury korygującej.
Z rachunku VAT można dokonać płatności wyłącznie w celu:
- zapłaty kwoty podatku VAT na rachunek VAT sprzedawcy/dostawcy,
- zwrotu podatku VAT wynikającego z faktury korygującej,
- wpłaty podatku VAT lub odsetek za zwłokę na rachunek urzędu skarbowego,
- wpłaty podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT),
- zapłaty podatku VAT z tytułu nabycia towarów/usług,
- zwrotu nienależnie otrzymanej płatności na rachunek VAT podatnika, od którego otrzymano tę płatność,
- przekazania kwoty na swój inny rachunek VAT prowadzony w tym samym banku,
- przekazania kwoty podatku VAT na rachunek jednostki budżetowej.
Split payment – bariera dla biznesu
Wprowadzenie split payment może być poważnym problemem dla mikro i małych przedsiębiorstw, które już teraz mają problem z zarządzaniem płynnością finansową. A ta jak wiadomo ma decydujący wpływ na powodzenie biznesu. Do tej pory wiele przedsiębiorstw korzystało z terminów wyznaczonych na opłacanie należności VAT i operowało zgromadzonymi środkami na ten cel.
Zobacz także: Jak będzie wyglądać prowadzenie firmy w Anglii po Brexicie?
Brak tej możliwości może realnie wpłynąć na funkcjonowanie wielu polskich firm. Alternatywą dla kolejnych rygorystycznych uszczelnień systemu podatkowego jest rejestracja spółki za granicą – w kraju, w którym split payment nie obowiązuje. Przykładem takiego państwa jest Wielka Brytania, która już ponad 10 lat temu mierzyła się z podobnymi problemami co Polska (wyłudzenia VAT). Brytyjczycy postanowili jednak, że uszczelnianie systemu podatkowego nie może się odbyć kosztem uczciwych obywateli, przeciwnie do tego co realizuje polski rząd.
Podatek VAT zagranicą – Wielka Brytania
Standardowa stawka podatku VAT w Wielkiej Brytanii wynosi 20-proc. Obowiązek rejestracji do VAT w Wielkiej Brytanii ma miejsce po przekroczeniu 83 tysięcy funtów obrotu, czyli około 400 tysięcy złotych. Dla porównania w Polsce obowiązek rejestracji do VAT ma miejsce po przekroczeniu 200 tysięcy złotych obrotu. Przedsiębiorca w Wielkiej Brytanii rozlicza podatek VAT co 3 miesiące. Najpopularniejszą formą prowadzenia biznesu w Wielkiej Brytanii jest spółka limited.
Prowadzenie spółki limited w Wielkiej Brytanii jest bardzo proste – brytyjski system cechuje się niewielką biurokracją, wszelkimi formalnościami zajmuje się profesjonalna firma księgowa. Prowadzenie firmy w Wielkiej Brytanii nie wymaga fizycznej przeprowadzki na Wyspy – spółka może posiadać brytyjską rezydencję podatkową dzięki podejmowaniu strategicznych decyzji podczas zgromadzeń zarządu w Wielkiej Brytanii. Admiral Tax pomaga swoim klientom w sporządzaniu raportów posiedzeń. Więcej informacji w tym artykule.