Ostatnia aktualizacja 8 grudnia, 2022 o 12:53 pm.
Jeśli jesteś fryzjerką, prowadzisz salon fryzjerski lub barberski i rozliczasz się jako samozatrudniony, warto, abyś robił to z korzyścią dla siebie. Podpowiadamy, z jakich ulg podatkowych dostępnych podczas składania zeznania podatkowego możesz korzystać, aby było to dla Ciebie jak najbardziej opłacalne.
Przy wynajmie całego salonu, wszelkie koszty z tym związane bezspornie są wliczane w koszty działalności i obniżają należny podatek. Jednak wielu samozatrudnionych fryzjerów unika wynajmu całego salonu, jednak jednocześnie chce mieć fizycznie miejsce, w którym może przyjmować klientów. W tej sytuacji wiele osób decyduje się na wynajęcie krzesła w istniejącym salonie.
HMRC pozwala wliczyć w koszty wynajem krzesła w salonie fryzjerskim/kosmetycznym. Komplikacje mogą się pojawić, gdy zawierasz umowę na wynajem nie na stałą kwotę, lecz wymagającą określonego procentu dochodu każdego miesiąca. Wówczas dokładne prowadzenie dokumentacji staje się niezbędne, aby wliczyć to w koszty.
Jeśli klientów przyjmujesz we własnym domu, możesz część kosztów najmu domu i rachunków odliczyć również od podatku na zasadach przewidzianych dla self-employed prowadzących działalność z domu.
Jeśli usługi świadczysz w domach klientów, co bardzo często się zdarza fryzjerkom, które są self-employed i mają wśród klientek np. mamy z małym dziećmi, wówczas koszty podróży do klienta możesz wliczyć w swoją działalność.
To kolejna ważna kwestia. Fryzjer musi trzymać rękę na pulsie, ucząc się zawodu, nowych technik takich jak: koloryzacja, cięcie, czy upięcia. Rejestruj wydatki na szkolenia, a także związane z nimi koszty noclegu i podróży – to inwestycja, która bezpośrednio wpływa na twoje możliwości zarobkowe, ale także obniża podatek z działalności.
Jeśli jesteś członkiem stowarzyszenia fryzjerskiego, możesz ponosić koszty z tym związane. Do tego także koszty: prenumerat czasopism, raportów, konferencji, wystaw, dostępów do portali branżowych itd. HMRC odliczy te wydatki, pod warunkiem że zostały one w pewnym stopniu uzasadnione. Może to być jednorazowa opłata lub stała opłata, którą uważasz za niezbędną do pracy.
Sprzęt do pracy i strój fryzjerski może być kosztowny – nożyczki, prostownice, lokówki, brzytwy, maszynki do strzyżenia, żel, lakier do włosów. Ilość wyposażenia może być ogromna. Doliczmy do tego naprawy sprzętu, takie jak: maszynki do strzyżenia, które z biegiem czasu stępiają się i nie mogą już dalej pełnić swojej funkcji.
Ponadto koszt każdego stroju, który nosisz – zarówno praktykując solo, jak i jako szef salonu – może podlegać zwrotowi, jeśli udowodnisz, że jest on niezbędny w pracy i nie jest stosowany np. do wyjść zewnętrznych.
Rozpoczęcie działalności bez strategii promocyjnej jest obecnie praktycznie niemożliwe. Odliczenia podatkowe dla fryzjerów pracujących na własny rachunek obejmują na szczęście wszelkie koszty marketingowe, od inwestycji w stronę internetową i media społecznościowe, po fizyczną markę (np. ulotki, projekty pojazdów i profesjonalne artykuły papiernicze), które są dodawane do Twoich działań marketingowych. Płatne reklamy również mieszczą się w tym przedziale, na przykład te, których możesz użyć w lokalnej kampanii Google AdWords czy też kampanie na Facebooku.
Jako osoba zatrudniona, świadcząca usługi fryzjerskie, możesz liczyć na wliczenie w koszty działalności wielu wydatków, pamiętaj jednak o dokładnym dokumentowaniu wszystkiego, zbieraniu faktur i paragonów.
Jak bardzo przydatny był ten artykuł?
Kliknij gwiazdkę, aby ocenić.
Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0
Na razie brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten artykuł.
AT UK Consulting Limited company registered in England no. 10758769, 124-128 City Road London, EC1V 2NX
Copyright 2024 by AT UK Consulting Limited. All Right Reserved.