Jak wygląda kwestia ubezpieczenia dla osób prowadzących firmę w Wielkiej Brytanii? National Insurance Number (NIN) – czym jest, kto ma obowiązek się nim posługiwać i w jaki sposób go zdobyć? Wszystkie najważniejsze informacje na ten temat znajdziesz w naszym artykule – zapraszamy!
Co to jest National Insurance Number?
National Insurance NKiedy trzeba wyrobić NIN?umber (w skrócie NIN) to odpowiednik polskiego numeru NIP, składający się zawsze z dwóch liter na początku, sześciu cyfr w środku oraz jednej litery na końcu.
NIN jest niezbędny do identyfikacji w brytyjskim systemie podatkowym, dzięki temu numerowi dana osoba jest również rejestrowana do ubezpieczeń społecznych, co skutkuje m.in. uzyskaniem prawa do emerytury w Wielkiej Brytanii. Osoby posługujące się National Insurance Number mogą także starać się o zasiłek. NIN pozwala na dopasowanie do konkretnej osoby uiszczanych przez nią podatków i składek (National Insurance Contributions).
Zobacz także: Tax Return w Wielkiej Brytanii: kogo obowiązuje self assessment i jakie są terminy?
Numer ubezpieczenia jest także konieczny w celu wyrobienia karty EHIC/EKUZ (European Health Insurance Card/ Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego). Osoba posiadająca kartę EHIC, w razie nagłej potrzeby może skorzystać z opieki medycznej w każdym państwie należącym do Wspólnoty.
Kiedy trzeba wyrobić NIN?
National Insurance Number jest wymagany zarówno dla osób samozatrudnionych, jak i pracujących na etacie. Taki numer nie jest niezbędny do zarejestrowania spółki Limited w Wielkiej Brytanii, jednak w razie gdy dyrektor spółki jest brytyjskim rezydentem i nie posiada żadnego innego tytułu do ubezpieczenia, w celu zagwarantowania sobie ubezpieczenia na Wyspach powinien zdobyć National Insurance Number.
Co jeśli nie wiem, czy posiadam NIN?
Z reguły osoby, które kiedykolwiek pracowały w Wielkiej Brytanii posiadają numer NIN. Większość pracodawców wymaga od pracownika posiadania tego numeru lub ewentualnie wyrobienia sobie w pierwszych tygodniach zatrudnienia. Również osoby pobierające część zasiłków otrzymywały numer NIN.
Gdzie znaleźć swój numer National Insurance?
National Insurance ma format QQ 12 34 56 C (dwie litery, sześć cyfr, litera) i jest zapisywany z przerwami lub ciągiem. Należy go szukać:
- na payslipach od pracodawcy
- na listach z HMRC
- na P60 lub P45
- na formularzach Tax Return
- na korepondencji dotyczącej zasiłków
Czy dyrektor w spółce LTD musi mieć National Insurance Number?
Aby wyrobić NIN, konieczne jest posiadanie statusu brytyjskiego rezydenta, w przeciwnym wypadku dyrektor spółki LTD nie będzie miał możliwości pozyskania tytułu do ubezpieczenia na terenie Wielkiej Brytanii.
Zobacz także: Jak będzie wyglądać prowadzenie firmy w Anglii po Brexicie?
Rejestrując firmę w Anglii trzeba przygotować się na wyjazd do UK w celu pozyskania National Insurance Number, który jest niezbędny do wypłaty wynagrodzenia dla dyrektorów spółki. NIN musi posiadać przynajmniej jedna osoba w spółce. Jeżeli nie chcemy wyjeżdżać do Wielkiej Brytanii, alternatywną opcją jest zatrudnienie w firmie dyrektora nominowanego, czyli osoby posiadającej w zarządzie spółki pasywne stanowisko. Zatrudnienie osoby z National Insurance Number, umożliwi nam wypłatę wynagrodzeń bez konieczności wyjeżdżania do UK i zdobywania swojego numeru ubezpieczenia.
W jaki sposób zdobyć numer ubezpieczenia w Anglii?
W celu uzyskania NIN należy zgłosić się do lokalnego oddziału Job Centre Plus. Możliwy jest również kontakt telefoniczny po numerem tel. 0845 600 0643. Po zgłoszeniu potrzeby pozyskania numeru ubezpieczenia, dostaniemy list zawierający informacje o terminie spotkania z urzędnikiem oraz wykaz dokumentów niezbędnych do wyrobienia NIN, a mianowicie potwierdzenie adresu zamieszkania w Wielkiej Brytanii lub dowód zatrudnienia na terenie Wielkiej Brytanii (ewentualnie pisemne zaproszenia na rozmowy kwalifikacyjne itp. w razie, gdy dopiero poszukujemy pracy) oraz adres do korespondencji.
Po wypełnieniu odpowiednich wniosków na spotkaniu z urzędnikiem, pozostaje już tylko oczekiwanie na przyznanie NIN, cały proces trwa 4-6 tygodni. Decyzja wysyłana jest na podany przez nas adres korespondencyjny. Na ten sam adres dostaniemy także kartę z National Insurance Number. Trzeba mieć na uwadze, że nie ma możliwości pozyskania duplikatu karty, dlatego należy zwrócić szczególną uwagę, aby jej nie zgubić. Numer ubezpieczenia społecznego przydzielany jest na całe życie.