Site icon Admiral Tax

Jak znaleźć swój numer UTR?

Numer UTR Wielka Brytania

Photo by Mikhail Nilov

Możliwe, że prowadząc firmę w Wielkiej Brytanii zostałeś poproszony o podanie swojego numeru UTR. Teraz zapewne zadajesz sobie zasadnicze pytania: czym jest numer UTR, jak go znaleźć i do czego jest potrzebny numer? Odpowiedź jest złożona, bo jest wiele sposobów na pozyskanie numeru, który identyfikuje nas jako podatnika w UK. Na wszystkie te pytania znajdziesz odpowiedź w tym artykule.

Czym jest numer UTR?

Numer UTR (w skrócie Unique Taxpayer Reference) jest to numer identyfikacji podatkowej dla osób samozatrudnionych w Wielkiej Brytanii (self-employed) oraz wszystkich osób, które z jakichkolwiek przyczyn muszą składać deklarację podatkową o nazwie self-assessment. 

Self-assessment to deklaracja, w której podatki wykazują między innymi osoby posiadające dochody z najmu nieruchomości, osoby rozliczające się z inwestycji, sprzedaży nieruchomości, rozliczające dochody z handlu kryptowalutami czy też dyrektorzy spółek ltd, którzy muszą corocznie składać self-assessment.

Jaki format ma UTR?

UTR jest ciągiem dziesięciu cyfr i numer ten jest dla każdego inny, co oznacza, że dwie osoby nie mogą mieć tego samego numeru. UTR jest nadawany danej osobie na całe życie. Nadaje go Brytyjski Urząd Skarbowy, czyli HMRC (Her Majesty Revenue & Customs). 

Czy każdy posiada numer UTR?

Nie każdy posiada swój numer UTR. Jest to numer wydawany przez HMRC osobom, które prowadzą własną działalność gospodarczą lub z innych powodów składają deklarację self-assessment. Osoby, które są zatrudnione na umowy o pracę i nieposiadające innych dochodów, ani nieprowadzące swojej działalności gospodarczej i niebędące samozatrudnione, tego numeru nie posiadają. 

Czy UTR może być nadany bez naszej wiedzy?

Jest to możliwe, szczególnie w przypadku dyrektorów spółek limited. Jeśli zostałeś dyrektorem spółki limited, HMRC z automatu zakłada, że będziesz wypełniał deklarację self-assessment i nadaj numer UTR. Powiadomienie o uzyskaniu UTR jest wysyłane pocztą. Co ważne, jeśli otrzymałeś UTR jako dyrektor spółki, to oznacza to, że HMRC będzie oczekiwał  deklaracji self-assessment od ciebie. Jeśli jej nie złożysz, to naliczone zostaną kary.

Do czego służy numer UTR?

Numer UTR jest istotny podczas kontaktu z HMRC, ponieważ podanie tego numeru jest sposobem identyfikacji w systemie urzędu. Numer UTR jest także potrzebny przy ubieganiu się o zwrot podatku. UTR pozwala też skontrolować, czy złożyłeś i zapłaciłeś za swoje zeznania podatkowe oraz w celu identyfikacji różnych dokumentów, które składamy w brytyjskim Urzędzie Skarbowym. Dodatkowo, płacąc podatek, numer ten podaje się jako opis przelewu do urzędu, co gwarantuje, że pieniądze zostaną poprawnie zaksięgowane pod na właściwym subkoncie. 

Jak ubiegać się o numer UTR?

Numery UTR są nadawane przez HMRC podczas rejestracji jako osoby samozatrudnionej czy jako udziałowca spółki LTD. 

Jako samozatrudniony możesz zarejestrować się na kilka sposobów. Możesz tego dokonać online, przez telefon czy też pocztą. Ważne jest też to, iż prawnie masz obowiązek zarejestrować się jako self-employed w momencie, w którym spodziewasz się zarobić przynajmniej 1000 funtów podczas trwania roku podatkowego. 

Dodatkowo, jeśli wiesz, że będziesz musiał składać deklarację self-assessment z innych powodów np. rozliczając przychody z giełd krypto, musisz także zarejestrować się w HMRC i wówczas otrzymasz UTR. 

Istotne jest to, że jeśli kiedykolwiek w przeszłości składałeś self-assessment lub rozliczenie CIS, to masz już nadany numer i nie powinieneś o niego występować ponownie, ale odzyskać numer już nadany. 

Gdzie znaleźć numer UTR?

Kiedy już wiemy czym jest numer UTR i w jakim celu jest nam przydzielany, powinniśmy wiedzieć też, gdzie i jak można go znaleźć. Sposobów znalezienia tego numeru jest kilka.

Zwykle podczas rejestracji w HMRC otrzymujemy list potwierdzający, na którym będzie widniał UTR. Warto więc zatrzymać ten list i trzymać go w bezpiecznym miejscu.

Jeśli nie mamy listu z UTR z HRMC, to numer ten zawsze znajdziemy:

Jeżeli żadna z powyższych metod nie jest dla nas dostępna, to możemy skorzystać z alternatywnych sposobów.

Czy można znaleźć numer UTR online? 

Znalezienie numeru UTR przez Internet jest jak najbardziej możliwe i możemy go pobrać przy pomocy smartfona czy też komputera, gdziekolwiek byśmy nie byli. W celu pozyskania UTR należy zalogować się na stronie HMRC na swoje konto podatkowe. Po czym powinniśmy przejść do zakładki „Self-assessment”, gdzie powinien znajdować się nasz numer UTR. Dokładnie w prawym górnym rogu. 

Czy jest mogę otrzymać numer UTR przez telefon?

Co, jeżeli nie jesteśmy zbytnio biegli w korzystaniu z kont internetowych? Możemy wówczas zadzwonić do HMRC na numer 0300 200 3310 i zapytać się o swój numer UTR. Pracownik z HMRC zada nam kilka pytań w celu potwierdzenia naszej tożsamości, a później poda nam informację o numerze.

Czym się różni UTR od CTR?

Często te skróty UTR i CTR używane są zamiennie. Warto jednak pamiętać, że CTR jest to numer podatkowy spółki, zaś UTR – osoby fizycznej. Oba numery mają ten sam format. Jeśli jesteś dyrektorem spółki, który musi składać self-assessment, będziesz miał dwa numery: UTR dla siebie, oraz CTR dla swojej spółki.

Uważaj na różnego rodzaju próby wyłudzenia 

Uzyskanie numeru UTR jest całkowicie darmowe, nigdy nie zostaniesz poproszony o podanie swojej karty kredytowej, bądź wykonanie przelewu w celu pozyskania tego numeru. Nie powinieneś także odpowiadać na emaile dotyczące zapłaty za podanie numeru UTR czy wchodzić na tego typu nieautoryzowane strony. Wszelkie próby wyłudzenia powinieneś niezwłocznie zgłosić do HMRC.

Pamiętaj: numer UTR możesz pozyskać jedynie przez oficjalną stronę HMRC lub poprzez infolinię urzędu. Są to bezpłatne i oficjalne sposoby, które są jedynymi prawidłowymi drogami pozyskania zagubionego numeru UTR

Często zadawane pytanie: co, jeżeli otrzymałem dwa numery UTR?

Otrzymanie dwóch numerów UTR od HMRC jest sprawą czysto losową i błędem. Numer UTR jest unikalny dla każdej osoby i obowiązuje przez całe życie. Jeżeli przez przypadek dostałeś dwa numery UTR, powinieneś to niezwłocznie zgłosić do HMRC. Urzędnicy wyjaśnią, którym z numerów UTR powinien się posługiwać jako prawidłowym. 

Udostępnij:
Exit mobile version