Dyrektorzy firm w Irlandii mają różne obowiązki podatkowe, w zależności od rodzaju dyrektora i statusu rezydencji. W tym artykule wyjaśnimy, jakie są te obowiązki. Opodatkowanie dyrektorów w Irlandii może wydawać się skomplikowane. Jednak jest rzeczą istotną, aby każdy dyrektor miał świadomość jakie obowiązki na nim spoczywają.
Niektórzy dyrektorzy w firmach irlandzkich są zobowiązaniu do składania zeznania podatkowego co roku. Dotyczy to także sytuacji, gdy całość jego dochodów została już opodatkowana u źródła poprzez system PAYE. Zacznijmy od tego, że dyrektorzy niebędący właścicielami firm, a także dyrektorzy nieopłacani, są zwolnieni z obowiązku składania rocznego zeznania podatkowego. Funkcjonują jednak i tacy, którzy te podatki muszą odprowadzać.
Dwa rodzaje dyrektorów w spółkach w Irlandii
Istnieją dwa główne rodzaje dyrektorów: tzw. propretiary director, czyli dyrektor własnościowy, który posiada więcej niż 15% udziałów spółki, oraz tzw. non-propretiary director, czyli dyrektor niewłasnościowy, który posiada mniej niż 15% kapitału zakładowego spółki.
Rodzaje dyrektorów:
- Dyrektor własnościowy (propretiary director): posiada więcej niż 15% udziałów spółki.
- Dyrektor niewłasnościowy (non-propretiary director): posiada mniej niż 15% kapitału zakładowego spółki.
Jakie konsekwencje podatkowe ma bycie dyrektorem własnościowym?
Proprietary Director musi składać co roku deklarację podatkową self-assessment Tax Return, nawet jeśli nie posiadał dochodów z tytułu pełnienia funkcji dyrektora, wykonywania pracy na rzecz spółki czy jakichkolwiek innych. Jeśli posiadał dochody, dyrektor musi je wykazać na deklaracji, także inne dochody spoza spółki na przykład z wynajmu lub z zagranicy i wówczas odprowadza także podatek. W sytuacji, gdy płatności te nie zostaną dokonane w terminie, dyrektor narażony jest na odsetki ustawowe w wysokości około 8% w skali roku.
Konsekwencje podatkowe bycia dyrektorem własnościowym:
- Dyrektorzy własnościowi muszą składać coroczne zeznanie podatkowe self-assessment Tax Return, nawet jeśli nie pobierali wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji.
- Muszą wykazać wszystkie swoje dochody, w tym z innych źródeł, np. z wynajmu lub z zagranicy.
- Płatność podatku w terminie: W przypadku opóźnień naliczane są odsetki ustawowe w wysokości około 8% w skali roku.
Do kiedy dyrektor w Irlandii musi złożyć Tax Return?
Tax Return dla dyrektora spółki irlandzkiej składa się do 31 października kolejnego roku lub do połowy listopada, jeśli robi się to przez internet.
Tax Return w Irlandii nie składa się za pierwszy rok?
Dyrektorzy nie muszą składać Tax Return za pierwszy rok, kiedy byli dyrektorem w danej spółce. Tax Return składa się pierwszy za pełny rok funkcjonowania spółki lub bycia dyrektorem. Przykładowo, jeśli spółka została założona w maju 2022, dyrektor nie składa tax return w październiku 2022. Pierwszą deklarację musi złożyć dopiero w październiku 2023.
Co jest potrzebne do złożenia Tax Return w Irlandii?
Dyrektor musi posiadać PPS, czyli irlandzki numer ubezpieczenia społecznego oraz osobiste konto w ROS, czyli irlandzkim urzędzie skarbowym.
Czy jeśli nie jestem rezydentem Irlandii, również dotyczy mnie obowiązek składania Tax Return?
Obowiązek składania deklaracji dotyczy także nie-rezydentów. Nawet jeśli jako dyrektor nie jesteś uważany za rezydenta irlandzkiego na mocy zasady 183 dni lub zasady „Look Back”, jeśli otrzymuje wynagrodzenie od irlandzkiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego na rzecz Urzędu Skarbowego. Jeśli jednak mieszkasz w kraju, z którym Irlandia ma umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania, a dochód podlega opodatkowaniu w obu krajach, powinien mieć możliwość ubiegania się o ulgę w podatku zapłaconym w Irlandii.
Opodatkowanie dyrektorów w Irlandii może być skomplikowane. Jest istotne, aby w pełni wypełniać swoje obowiązki podatkowe, gdy irlandzki urząd skarbowy jest dość restrykcyjny jeśli chodzi o terminy deklaracji, a kary są stosunkowo wysokie.