Śmierć osoby zarządzającej firmą ma wprawdzie zupełnie inny wymiar niż w życiu prywatnym, ale jej konsekwencje mogą być dla biznesu bardzo poważne. Jak zatem przygotować spółkę LTD na taką sytuację, szczególnie wtedy, gdy mamy do czynienia z odejściem jej dyrektora?
Obowiązki ciążące na prowadzącym firmę nie tracą na ważności nawet wtedy, gdy jej dyrektor umrze. Umowy nadal muszą zostać dotrzymane, a zobowiązania wypełnione. Dlatego najlepszym wyjściem jest wcześniejsze przygotowanie firmy – właśnie pod tym kątem – na nieszczęśliwe zdarzenie, aby jego skutki nie zniszczyły dodatkowo budowanego przez lata biznesu.
Co zrobić w przypadku śmierci dyrektora spółki LTD?
W przypadku, gdy dyrektor spółki LTD umrze, ale nie będzie on jedynym dyrektorem nią zarządzającym, pozostałe głównodowodzące osoby nadal mogą prowadzić firmę (jeśli pozwala na to statut spółki). Mogą one podzielić się obowiązkami byłego dyrektora między sobą i spółka może nadal kontynuować działalność jak dotychczas.
Zobacz także: Kto może założyć spółkę w Wielkiej Brytanii?
Jeśli natomiast jedyny dyrektor firmy ltd umrze, a w firmie pozostaną udziałowcy, mogą oni zwołać specjalne spotkanie w celu powołania nowego dyrektora, którzy przejmie obowiązki.
Gdy zmarły dyrektor był jednak jedynym udziałowcem, a spółka została utworzona zgodnie z Companies Act 2006, obowiązujące postanowienia wzorcowe pozwalają na to, aby “przedstawiciele osobiści” zmarłego powołali nowego dyrektora.
Ustawa dotycząca firm – Companies Act 2006 – weszła w życie 1 października 2009 roku. W przypadku spółek powołanych przed tą datą oraz tych, które nie wprowadziły postanowień wzorcowych, konieczne jest poszukanie profesjonalnej porady na temat dalszych działań.
Zobacz także: Najczęściej pobierane poradniki Admiral Tax w 2019
Jak powiadomić Companies House (urząd ds. rejestracji spółek)?
Zgodnie z brytyjskim prawem firma musi powiadomić urząd Companies House o jakichkolwiek zmianach jej dyrektorów w ciągu 14 dni. Dotyczy to także sytuacji, w której dana osoba przestanie być dyrektorem spółki ze względu na swoją rezygnację, odejście na emeryturę czy śmierć.
Najprostszym sposobem na poinformowanie o zmianach Companies House jest zrobienie tego przez internet, ale możliwe jest także uczynienie tego drogą bardziej tradycyjną przez wysłanie formularza TM01 pocztą. Czynności te może wykonać za nas agent – firma obsługująca nas pod kątem prawno – księgowym.
Zobacz także: Wielka Brytania: czy nazwa spółki LTD ma znaczenie?
Podstawowa rada jest jednak taka, aby – zanim jeszcze umieścimy na swojej liście (tzw. bucket list) rzeczy, które zdecydowanie musimy zrobić przed śmiercią, np. obejrzenie na żywo zorzy polarnej czy zrobienie czegoś równie ekscytującego, powinniśmy – w przypadku, gdy jesteśmy dyrektorem spółki – pomyśleć w pierwszym rzędzie o uregulowaniu kwestii, które mogą być nie lada problemem w przypadku niespodziewanego naszego odejścia.
>> POBIERZ poradnik “Brytyjska spółka limited bez tajemnic” <<