Ostatnia aktualizacja 17 maja, 2021 o 11:29 am.
Pojęcie spółka limited oznacza rodzaj działalności zarówno osób fizycznych jak i prawnych, których zasady funkcjonowania określa najczęściej statut albo umowa. Celem powołania brytyjskiej spółki limited jest zwykle prowadzenie działalności gospodarczej.
Jednym z rodzajów spółek jest brytyjska spółka limited, a jej polski odpowiednik, to spółka z ograniczoną odpowiedzialnością należąca do kategorii spółek kapitałowych – czyli przedsiębiorstwo utworzone przez jeden lub więcej podmiotów (wspólnicy) odpowiadających za zobowiązania przedsiębiorstwa w ograniczonym zakresie. Brytyjska spółka limited jest to jedną z najpopularniejszych rodzajów spółek w Europie i na świecie.
Brytyjska spółka limited (Ltd) to odpowiednik polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Jest to najpopularniejszy rodzaj prowadzenia działalności gospodarczej w Wielkiej Brytanii. Posiada osobowość prawną. Majątek firmy jest odrębny od majątku właścicieli – odpowiadają oni tylko do wysokości wniesionego wkładu. Brak jest wymogów co do minimalnej wysokości wkładu.
Założenie spółki Ltd wymaga obecności min. jednego dyrektora, będącego osobą fizyczną. Podobnie wymagany jest co najmniej jeden udziałowiec. Nie jest wymagany sekretarz.
Jeśli spółka posiada tylko jednego dyrektora, to nie może być on jednocześnie sekretarzem spółki, natomiast można być jednocześnie dyrektorem i udziałowcem. W przypadku jeśli w brytyjskiej spółce limited powołanych jest więcej dyrektorów niż jeden, to drugi z nich może być jednocześnie sekretarzem. Konieczny jest adres brytyjski (angielski, walijski lub szkocki). Nazwa firmy musi zawierać słowo Limited lub skrót Ltd.
Zobacz także: Jak wypłacać pieniądze ze spółki LTD nie płacąc podatku? Księgowość spółki Limited
Spółki Ltd w Wielkiej Brytanii rejestruje się w Companies House. Proces rejestracji obejmuje takie działania jak:
Brytyjska spółka Ltd ma obowiązek odprowadzania podatku CIT, którego stawka wynosi 19%. Spółka o rocznym obrocie powyżej 85 000 funtów rocznie osiągniętego na terenie Wielkiej Brytanii zobowiązana jest do zarejestrowania się jako podatnik VAT. (Przy niższych obrotach rejestracja jest dobrowolna).
Dyrektor spółki Ltd ma obowiązek składania do Companies House (odpowiednik polskiego KRS) corocznego sprawozdania finansowego (tzw. Company Accounts), a do urzędu skarbowego, czyli HM Revenue & Custom (HMRC), rozliczenia podatkowego spółki wraz ze sprawozdaniem finansowym. Zaniedbanie powyższych obowiązków grozi karami finansowymi, a nawet pozbawienia wolności.
Dyrektor jako pracodawca jest zobowiązany do prowadzenia i dokumentacji bieżących i rocznych rozrachunków z pracownikami. Narzędziem służącym realizacji tego obowiązku jest payroll, czyli zlecenie firmie zewnętrznej prowadzenia dokumentacji pracowniczej i obsługi płac. Zasady rozrachunku reguluje system PAYE (Pay as you Earn) – pozwalający brytyjskiemu urzędowi skarbowemu (HMRC) na bieżące potrącanie podatku dochodowego oraz składek na ubezpieczenia społeczne prosto z comiesięcznej wypłaty pracownika.
Prowadzenie w Wielkiej Brytanii spółki typu Ltd pozwala na założenie jej oddziału w Polsce. Oddział to samodzielnie działająca struktura biznesowa, nie mająca osobowości prawnej w Polsce, ale mająca prawo do funkcjonowania na równi z miejscowymi przedsiębiorstwami. Oddział brytyjskiej spółki limited rejestruje się w Polskim KRS oraz rozlicza go w polskim urzędzie skarbowym na takich samych zasadach jak polskie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.
Jak bardzo przydatny był ten artykuł?
Kliknij gwiazdkę, aby ocenić.
Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0
Na razie brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten artykuł.
Chętnie odpowiem na pytania. Mój mail to: [email protected]
AT UK Consulting Limited company registered in England no. 10758769, 124-128 City Road London, EC1V 2NX
Copyright 2024 by AT UK Consulting Limited. All Right Reserved.